Jouw Ski's / Snowboard opnieuw in topconditie?
Onze gespecialiseerde en gepassioneerde technici in onze atelier dragen kwaliteit en zorg hoog in het vaandel.
Van waxen, slijpen, herstellingen klein- en groot en speciale eisen op maat, heel veel is mogelijk. Spring gerust eens binnen met jouw vragen, onze technici helpen u graag verder!
Aanbod Onderhoud:
Toelichting aanbod:
*Wax: Ski/Snowboard wordt machinaal gewaxt en afgeborsteld. Achteraf wordt je hardware opgekuist en je skibindingen voorzien van een bindingspray zodat deze opnieuw gesmeerd en beschermt zijn.
*Handwax: Ski/Snowboard worden handmatig met een waxijzer gewaxt, geschraapt en afgeborsteld. Deze handeling kost iets meer tijd maar de wax zal dieper in je base dringen en dus een beter eindresultaat geven. (Zeker aan te raden voor sterk uitgedroogde base!) Achteraf wordt ook hier je hardware opgekuist.
*Slijpen: Ski/Snowboard wordt machinaal geslepen en structuur getrokken op de base. Standaard worden de staalkanten geslepen op 89° maar op aanvraag kunnen andere gradaties ook bekomen worden.
*Kleine herstelling: Kleine schrammen of putjes in je base worden opgevuld met PTEX. Bij een kleine herstelling behoren ook kleine herstellingen aan boots (excl. kostprijs hardware)
*Grote herstelling: Vele kleine herstellingen maken een grote herstelling.
*Supplement snowboardbinding: Snowboards die worden aangeboden met binding rekenen we extra aan omdat hier een extra handeling bijkomt. We demonteren de bindings en monteren ze exact opnieuw hoe ze stonden.
Pro- tip: Plak een beetje schilderstape langs de bindings en noteer hierop je graden. Zo kan je zeer eenvoudig je bindings opnieuw monteren.
*Base/Edge Repair: Als er beschadigingen zijn tot in je kern dan gaat een herstelling met PTEX niet meer houden. In zo'n gevallen ponsen we een vorm uit en vervangen we hierin je bestaande base met een nieuw stuk helder/zwart basemateriaal. Als je staalkant zwaar beschadigd is dan manipuleren en vervormen we deze opnieuw in ons zo goed mogelijke kunnen. Deze wordt ook opnieuw gefixeerd en bijgevijld in de mate van het mogelijke.
Bovenstaande gevallen zijn steeds in overleg met onze experten.
*Snelservice: Onze winterperiodes zijn zeer druk voor onze Atelier. Indien je je onderhoud sneller als 24h wil, dan rekenen we hiervoor een toeslag bij aan. Breng dus zeker je materiaal tijdig binnen, zo vermijd je extra kosten en staan je ski's zeker op tijd klaar tegen een volgende trip!
(hieronder daarover meer)
Wanneer moet je nu eigenlijk je materiaal laten onderhouden?
Beste is om NA je wintersportvakantie je hardware een goede beurt te geven.
Je base is onderhevig geweest aan sneeuw, wisselende temperaturen, UV straling, e.d. ...
Afhankelijk van welke base je hebt geeft je base wax af, wat normaal is om snel te gaan op de sneeuw.
Je base is als een huid dus als je na blootstelling deze niet meer voed, dan heb je kans dat je base verder uit gaat drogen. Een ander voordeel is dat je hardware perfect klaarstaat voor een volgende trip! Win- Win dus!
Een droge base herken je aan doffe plekken met al dan niet witaanslag.
Je staalkanten is iets moeilijker visueel te herkennen. Hierbij is een goede vuistregel om eens met je vingernagel te schrapen, komt er nagelbeslag af dan is deze meestal nog scherp. Uitzonderingen hierin zijn sterk afgesleten staalkanten door stenen te raken/ andere factoren.
Als je je ski's/snowboard nadien niet goed laat drogen dan heb je ook kans dat deze sterk gaan roesten. Ook hierbij is het aangeraden om opnieuw te slijpen.
Structuur op je ski/snowboard zorgt voor een zeer klein niveauverschil in je base waar wax zich gaat hechten. Door dit niveauverschil gaat er een groter smeltbad ontstaan onder je base waardoor je dus sneller gaat. Deze handeling hoeft niet te dikwijls gedaan te worden omdat dit steeds een piepklein laagje van je base afhaalt. Zeker aan te raden na een grote herstelling/ bij sterk vervuilde base's.
Kleine schrammetjes kunnen zeker geen kwaad in je base (zeker niet als ze mee in de richting gaan). Sommige schrammetjes zijn ook zodanig klein dat deze door opvulling van PTEX niet gevuld raken.
Do's & Dont's
*Draag zorg voor je materiaal
*Probeer bij weinige sneeuwval op de piste te blijven om onderligende stenen te vermijden
*Ga niet over asfalt
*Probeer je materiaal steeds goed te drogen (neem een doek mee in de auto/draagzak). Als je noodgedwongen je materiaal toch nat in de auto moet zwieren omdat je snel moet vertrekken; laat dit dan thuis goed drogen.
*Ga bij je snowboard niet met een alcoholstift langs je bindingen om deze op je board te markeren; neem gewoon 2 stukjes schilderstape ;-)
*Als je zelf je board wil waxen of slijpen: ga niet halsoverkop aan de slag en volg niet steeds alles wat er op Youtube of TikTok verschijnt. Je kan bij ons ook steeds terecht met vragen!